joi, 17 februarie 2011

Sarmale

Doamna Elena Niţă Ibrian a creat foarte multe reţete de sărmăluţe crude, unele cu unt, altele vegane,  unele cu nuci, altele cu ciuperci, ş.a.m.d., mie tocmai de aceea mi se şi par aşa de bune cărţile bunei doamne, pentru orice fel de mâncare prezintă mai multe variante, iar  reţetele sunt foarte flexibile, se pot modifica uşor după propriul gust sau se pot adapta foarte bine la ingredientele pe care tocmai le avem în casă, lăsând în acelaşi timp propriei fantazii poarta larg deschisă.
 Mihaela, care şi ea apreciază mult cărţile doamnei Ibrian, tocmai i-a înnebunit pe canadieni cu sărmăluţele crude la o întâlnire de raw food, dar din cauză că varza canadiană nu are calitatea verzei româneşti, a fost nevoită să împacheteze şi cu varză verde, dar uitaţi totuşi ce bunătăţi i-au ieşit:  

 
 














 

Mai multe despre acestă întâlnire din Canada AICI. Mulţumesc mult, draga mea Mihaela!
 Şi  Veronica, de cum a revenit în România, a pregatit sarmalele in felul ei:

Iar pentru că  am primit şi eu de puţin timp un pachet cu minunăţii  (ceapă, usturoi, argila domnului Bocan, morcovi, varză murată, Formula AS şi bineînţeles cărţi) din România, m-am apucat  să fac din nou sărmăluţele, încercând  mai multe variante, în special în nevoia de a demonstra, aşa cum a făcut-o şi doamna Ibrian în peste 60 de ani de viaţă cu hrana vie, că pentru o alimentaţie naturală, nu avem nevoie de fapt,  nici de tehnică modernă sofisticată, nici de ingrediente scumpe. După părerea mea, hrana vie românească, aşa cum a practicat-o doamna Ibrian, este în continuare absolut perfect aplicabilă în România, de către toată lumea, nu costă mai mult să pregăteşti mâncarea aşa decât să o găteşti, eu aş spune că dimpotrivă, iese totul mai ieftin!

Sarmale crude

Ingrediente:
 -o ceaşcă de nuci mărunţite - cele mai bune sunt nucile româneşti, sunt singurele despre care puteţi fi siguri 100% că sunt netratate termic sau chimic, mai ales dacă le-aţi cules poate chiar voi, cu mâna voastră dintr-un  nuc din grădina unui om cumsecade de la ţară; 
 -o ceaşcă de hrişcă germinată (sau orice alte cereale încolţite);
 -1-2 morcovi;
 -praz sau ceapă (eu folosesc ceapă roşie că mi se pare mie că arată amestecul mai apetisant);
 -pătrunjel verde, cimbru, piper - condimentele le puneţi cel mai bine după propriul gust;
 -frunze de varză murată, cărora li se îndepărtează nervură principală. 
 
 În această primă variantă, am mărunţit nucile cu cuţitul, iar morcovii i-am dat pe răzătoare. Se amestecă bine toate ingredientele şi se împachetează sărmăluţele în modul obişnuit.
 Sărmăluţele se pot servi pe un sos de roşii şi ardei (roşiile şi ardeii roşii se dau pe răzătoare şi se amestecă cu o lingură de ulei şi nervurile de la varză murată tăiate mărunt) sau pe frunze de salată sau pur şi simplu pe un strat de varză murată tăiată fin şi amestecată cu puţin ulei.

 Bineînţeles că se şi poate mixa totul în robotul de bucătărie, dar după cum menţionam mai sus, doresc să încerc să folosesc, cel puţin la reţele doamnei Ibrian, cât mai puţin aparate performante, de aceea în varianta a doua, am dat nucile şi hrişca încolţită prin maşina de tocat nuci (am una veche de tot, de la mama din România, este o maşină de tocat obişnuită, are însă un tambur  ca o răzătoare în locul melcului!) şi atunci umplutura a arătat aşa (am mai adăugat şi ceapă verde):
 Dacă ingredientele sunt date prin maşina de tocat, toată compoziţia devine mai omogenă şi se împachetează sarmalele mai uşor.
Şi pentru că am mâncat o săptămâna numai sărmăluţe (până am terminat varza), am făcut şi o grămadă de fotografii (nu diferă prea mult, dar eu găsesc că sunt totuşi grozav de îmbietoare):
 Mama făcea mereu sărmăluţele cu carne subţiri ca degetul, cu mult orez şi multă varză, am încercat să  fac şi eu la fel
 Ce ziceţi, vă puteţi şi voi imagina, că se poate mânca aşa ceva ca fel principal?

24 de comentarii:

  1. Citesc de ceva vreme aici si nu ma pot abtine sa nu va scriu ca sunt incantata sa descopar atata bun simt si sensibilitate, eram obisnuita sa apara ceva nou aici o data pe saptamana si acum ma bucur sa gasesc chiar mai des.Ma preocupa si incerc sa ma hranesc cu hrana vie, nu am reusit decat in mica masura,trebuie sa ma organizez mai bine si sunt sigura ca voi reusi, pentru ca de cand eram copil nu m-am impacat,desi am incercat sa gasesc tot felul de justificari si explicatii,ca in farfuria din care ma hranesc sa fie carne.Cu toate acestea am mancat carne mai ales dupa ce am crescut si am o familie, l-am convins si pe copilul meu sa manance desi nici lui nu-i placea.Am tot citit si cautat de cativa ani uneori nici eu nu stiam ce, acum stiu ce am cautat, de cand am incercat hrana vie am simtit ca asa ar trebui sa ma hranesc.Acum vreau sa va multumesc pentru ca va faceti timp sa scrieti si pentru altii, desi am citit si in alta parte despre hrana vie pe mine m-a convins sa incerc bunul simt de aici..... .Multumesc frumos inca o data si mi permit sa va spun ca e bine ca pe langa celelalte ati trecut si retete, retete simple si atat de bune,sotului meu caruia ii place sa manance "bun" si nu concepe sa nu manance carne prefera ca supa "borsul rusesc" pe care am invatat sa-l fac de aici.Cred ca incet incercand si el isi va mai schimba gusturile, eu nu vreau sa schimb pe nimeni dar cred in puterea exemplului.Imi cer scuze ca m-am cam intins era suficient poate un simplu multumesc.
    Cu permisiunea dumneavoastra am sa va mai scriu cand voi reusi in totalitate sa fac ceea ce mi doresc.Cornelia

    RăspundețiȘtergere
  2. Draga mea Cornelia,

    Iti multumesc din suflet, mi-ai facut o mare bucurie! Este nemaipomenit, cand cineva imi confirma ca am reusit sa fac, ceea mi-am propus eu de fapt sa realizez cu acest blog! Asa sa ne ajute Dumnezeu tuturor!
    Iti doresc numai bine, multa sanatate tie si familiei tale si te astept mai departe aici cu mult drag,
    Mimi

    RăspundețiȘtergere
  3. Pe blogul tau, Draga Mimi, numai comentarii pline de bun simt.Adevarat ai zis ca povestile noastre se aseamana atat de multi si...cine se aseamana,se aduna...nu?
    Sarmale am incercat si eu de 3 ori si le-am aruncat apoi,probabil au fost prea multe ingrediente,sau hrisca a fost din cea prajita asa ca nu prea mi-au placut.Dar ma provoci sa incerc din nou sa le fac,mai ales ca mi-am procurat si hrisca cruda.
    Ai pomenit de o anumita argila,ce are special?
    Eu em inceput sa o folosesc si adaugata in salate si bauturi dupa sfatul doamnei Elena Nita Ibriam,dar vroiam sa te intreb pe tine la ce anume o mai folosesti?Si daca ai folosit-o si la spalatul parului(in afara de cea marocana caci nu cred ca gasesc pe aici),eu am parul fin si gras si nu reusesc deloc sa-l degresez,am folosit si bicarbonat si solutie de nuci si faina de in si nu se spala.
    Si trebuie sa-i spun Corneliei ca si pentru mine tu ai fost cea care m-ai convins de frumusetea acestei vieti. Iti multumesc inca odata si Dumnezeu sa fie cu tine in tot ceea ce faci!

    RăspundețiȘtergere
  4. Draga Angela,
    Si eu iti multumesc mult de tot, esti un mare sprijin moral pt. mine!!!
    Sa incerci neaparat sarmalutele inca o data, chiar sunt curioasa daca de data aceasta iti vor placea totusi (chiar nu pot sa-mi explic de ce nu ti-au placut).
    Argila iau regulat, o lingurita seara inainte de culcare, iar argila domnului Bocan este din Romania si de aceea mai buna(dupa parerea mea, tot ce e din Ro e mai bun: si legumele si fructele si plantele si mierea,s.a.m.d). Aici poti citi mai departe:
    http://www.terapii-naturiste.com/terapii_naturiste/argiloterapia/argila_as.htm
    Nu pot sa cred ca turcii nu au argila Ghassoul, intreaba la bazar si cu siguranta vei gasi (argila cealalta naclaieste parul, eu nu am reusit sa ma spal bine cu ea pe cap). Daca nu, poti sa te speli cu Henna incolora daca nu vrei sa ti se schimbe culoarea parului, am auzit ca e la fel de buna(din pacate nu am incercat).
    Si nemtii recomanda sa pui argila si in mancare, exact cum recomanda si doamna Ibrian, si desi si eu am tot avut de gand, nu am inceput pana acum sa practic acest lucru, dar chiar voi face de acum schimbari. Multumesc mult ca mi-ai amintit! Si uite asa, ne ajutam una pe alta, ce grozav, nu-i asa?
    Cu drag,
    mimi

    RăspundețiȘtergere
  5. Buna ziua dragele mele,
    Ce frumos e aici la voi, nu as mai pleca. Multumesc frumos draga Mimi pentru postare toate arata superb. Morcovul e o idee buna, da culoare frumoasa, o sa incerc si eu data viitoare. Draga Angela, chiar te rog sa le mai incerci o data caci la mine samabata aveam zi de peste dar acum e zi de sarmale crude. Sotul meu se abtine de fiecare data sa imi mai lasa si mie, ca zice el le-ar manca pe toate si chiar mananca! Tot el zice si sunt deacod ca sunt mai bune decat cele traditionale. Incearca sa le faci dupa cum le faceai tu pe cele normale: pastreaza doar ideea: carne = nuci, orez = hrisca incoltita, restul e iubire.
    Va imbratisez cu drag,
    Mihaela

    RăspundețiȘtergere
  6. Draga Mihaela,
    Ai sintetizat nemaipomenit de frumos ideea de baza a sarmalutelor, mare dreptate ai!! Te strang tare de tot in brate si-ti multumesc mult inca o data!
    Mai mentionez ca si sotul meu (neamt cu gusturi teribil de nemtesti - poate o sa povestesc candva, ce si cum mananca nemtii, o sa vi se faca parul maciuca!) a mancat cu placere aceste sarmalute, la fel si la toate intalnirile de raw food din Germania pentru care am pregatit sarmalutele, au fost mancate de fiecare data pana la ultima bucatica si laudateeeeee.....

    RăspundețiȘtergere
  7. Sigur ca da,de data asta mi-au iesit si ma gandesc ca ingredientul lipsa era IUBIREA(Mihaela,ai avut mare dreptate),de aceea nu erau pe gustul meu.
    Sotul meu ma intreba in ultimul timp(de cand cu mancarea cruda) ca ce o sa fac cand o sa ne mai intalnim cu nasii nostrii de cununie care sunt foarte gurmanzi.
    Ma si vad cu platoul de sarmalute raw alaturi toate minunatiile de sosuri pe care le-am descoperit.
    Vorbind de sosuri, eu le-am mancat cu sos marinara de pe blogul Andreei si au fost delicioase.Abia imi astept portia de azi.
    Multumesc Mimi ca mi-ai "redeschis speranta" ca se poate ca si sarmalutele sa fie raw.
    Vreau sa mai fac o adaugire:
    Se spune despre sarmalute ca ar fi traditionale romanesti,dar si turcii fac in foi de vita(se vand si la kg. la market) ca aperitiv,fara carne si cred ca fac si din foi de varza in casa.
    Deci, ei de la noi sau noi de la ei?

    RăspundețiȘtergere
  8. Va imbratisez cu foc si ma bucur nespus ca nu ai renuntat, Angela si ai avut succes cu sarmalele. Nici nu va puteti inchipui cum am chitait de fericire. Astazi am facut si eu iara ca abia asteptam, si au iesit minunate. Pentru mine cu sarmalele si ciocolata cruda as putea cu usurinta sa trec marea. Am uitat sa spun ca eu folosesc faina de in = ou ca sa le lege si asa pot fi taiate si mai mari ingredientele fara frica ca nu se leaga. Uful meu ramane painea, cred ca un deshidrator ar fi o achizitie buna, poate mi-or iesi crakersi de in. Am vazut dand mai departe din linkul din postarea anterioara cu albinutze ca se farbica azime in romania si ma intreb daca cineva le-a incercat.
    http://www.painenaturala.ro/
    Draga Cornelia, mult succes in continuare si felicitari pentru asa mari reusite.
    Va imbratisez,
    Mihaela

    RăspundețiȘtergere
  9. Cu aceeaşi compoziţie am facut si eu sarmale in foi de leurdă. Delicioase. Cat despre azimă, cu ceva timp in urma, incurajata de informatiile de pe internet am dat şi eu fuga la plafar si mi-am cumpart un pachet. Din păcate nu le-am putut manca pentru ca nu mi-a placut abosolut deloc gustul, nici mirosul. Poate am nimerit eu un pachet alterat sau poate asa sunt toate si nu sunt eu facuta pentru ele.

    RăspundețiȘtergere
  10. Din pacate, nu stiu nici eu ce sa zic despre azima, nu am incercat-o niciodata....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Doamne ce minunatii...sunt complect impresionata de ceia ce citesc acum , si ma rog lui Dumnezeu sa pot sa triesc la fel de sanatos ca si voi dragele mele ,as vrea sa stiu unde se fac asemenea intilniri in Germania ? Dumnezeu sa te rasplateasca draga Mimi ptr, tote eforturile care le faci pentru sanatatea si vindecarea omenirii prin acesta metoda de dezintoxicarea organismului cu ,,hrana vie ,,e nemaipomenit cine poate sa-si schimbe regimul alimentar in felul acesta, Succes mai departe .

      Ștergere
    2. Multumesc, aici o lista cu grupele regionale de ajutor reciproc de la Alianta pt. Sanatate din Germania (la pagina 44 din revista Natürlich leben: http://www.bfgev.de/images/stories/NL_Hefte/nl2012-5low.pdf).

      Ștergere
    3. Buna ziua,
      citesc de ceva timp postarile de pe acest blog si sunt foarte incantata si recunoscatoare ca exista, va rog sa-mi spuneti cum murati varza pentru sarmale fara sa o opariti.
      Va multumesc.

      Ștergere
    4. La noi acasa nu se oparea varza niciodata, se facea la rece. Nici reteta Sandei Marin nu e cu apa fiarta. Daca ai dubii, poti face reteta de pus la murat cu foi de varza si intre ele varza taiata fideluta si frecata bine cu sare (tot de la Sanda Marin).

      Ștergere
  11. Voi incerca aceasta reteta maine, iar apoi iti voi spune cum a iesti.
    In ceea ce priveste azima, mici eu n-am putut s-o mananc. Nu am suportat nici gustul, nici mirosul si stiu sigur ca nu era veche.
    Zile bune!

    RăspundețiȘtergere
  12. am facut reteta. Nu pot spune ca mi-a placut sau ca nu mi-a placut. Sotul meu a mancat sarmalele, spunand ca sunt foarte bune, dar eu cred ca am facut cateva greseli, pentru ce mi se pare prea puternic gustul de cereala (hrisca): 1. nu am inmuiat 24 de ore hrisca, ci doar 12 ore; 2. am pus cantitate egala de hrisca si nuca, dar cred ca era mai bine daca ppuneam mai putina hrisca; 3. am pus putin morcov si putina ceapa. In principal, sunt bune, le-am mancat, dar nu cu drag, ca sa spun asa. Data viitoare voi inmuia hrisca atat cat spune reteta, adica 24 de ore si voi aduga ciuperci. Oricum, reteta este absolut OK, iar daca acum am si vazut exact ce-mi place si ce nu, sunt sigura ca data viitoare sarmalele imi vor placea si mie mai mult. Noroc cu omul de langa mine, ca mananca orice ii spun ca este sanatos, iar el este incantat de noile retete.

    RăspundețiȘtergere
  13. Revin cu o completare la mesajul de mai sus, pentru ca nu m-am indurat sa las lucrurile neclarificate. Astazi, dupa ce au stat o zi sarmalele in frigider, mi-a venit ideea sa le mananc stropite cu putin ulei de seminte de dovleac si am constatat ca sunt delicioase. Am mancat cu mare pofta 4 sarmale, asa ca astazi pot spune clar ca-mi plac foarte mult.

    RăspundețiȘtergere
  14. Le-am incercat si eu (cu mici modificari + ciuperci, - partunjel, + marar, + cimbru).
    Buune tare.
    Multumesc. N.

    ps. si borsul rusesc a fost pe gustul meu.
    pup.

    RăspundețiȘtergere
  15. Draga Iren,
    Ma bucur tare mult si-ti mutlumesc pt. imbunatatiri, asa le stropea doamna Ibrian cu ulei.
    Draga N.,

    Iti multumesc si tie mult, ma bucur ca ti-au placut, aici in Germania au avut de fiecare data un succes enorm!

    RăspundețiȘtergere
  16. Se considera raw varza murata, dat fiind ca nu mai este in starea naturala, initiala?
    As vrea sa fac aceasta reteta, insa am dubii legate de varza murata...

    Ai niste retete minunate :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Varza murata este deja "prelucrata" desigur, deci nu mai este un produs naturala 100% - eu cred insa, ca nu le putem face pe toate mereu chiar perfect, fiecare trebuie insa sa hotarasca pt. el insusi cat de departe este dispus sa mearga cu compromisurile.
      Mult succes,
      m

      Ștergere
  17. Multumesc din suflet pentru raspunsul tau. Ai dreptate in ceea ce spui.
    Ma gandeam ca poate merge sa tin frunzele de varza cruda (fara cotor) in mult suc de lamaie cateva ore / o zi (nu stiu cat, trebuie incercat), si asa se vor inmuia si "mura" natural, fara sarea adaugata.

    RăspundețiȘtergere
  18. Mă încântă ideea să mănânc natural insa am o întrebare: varza e cam tare nefiarta nu i așa? E ok?

    RăspundețiȘtergere
  19. Buna Mimi,

    Imi spui, te rog, cum folosesti pudra domnului Bocan si de ce?
    Multumesc

    RăspundețiȘtergere