joi, 21 octombrie 2010

CATINA ALBA

Nemtii au o vorba care imi palce mie mult de tot: " De atatia copaci, nu mai vezi padurea!". Si cam asa mi s-a intamplat mie in ultimul timp, de atatea evenimente mondene  RAW FOOD, nu am mai ajuns sa mai scriu mai nimic despre RAW FOOD.....Sunt hotarata insa sa recuperez si pentru ca am primit in ultimele doua zile deja 4 mesaje cu intrebari referitoare la catina, m-am hotarat sa abordez direct subiectul!
Despre catina s-a scris enorm, mie mi-a placut ce a scris Dragos, la obiect, concis, inclusiv datele despre cultivarea catinei (Raluca, iar o tema dorita de tine!), si Irina s-a documentat foarte bine si a adunat din multe surse date foarte folositoare´, dar si la Wikipedia  este tema foarte bine tratata, precum si in multe alte ziare si reviste, dati pur si simplu pe Google catina si nu veti sti ce sa mai alegeti!!!!
De aceea, eu am sa povestesc putin si alte lucruri, mai putin date stiintifice si mai mult din experienta mea proprie. Bineinteles ca eu am catina in gradina, la inceput cand ne-am mutat aici erau numai trei pomi, doua doamne Catina si un  domn Catina, o doamna se afla in stanga si cealata in dreapta sa, nu se cearta, nu se bat, traiesc de ani de zile intr-o armonie de invidiat.... Intre timp am noua pomi, am donat foarte multi puieti tuturor membrilor de la grupa de sanatate, din pacate, nu a reusit nici unul sa-l aclimatizeze in gradina proprie, la ei s-au stricat toti. La mine a functionat de fiecare data cu toti puietii pe care i-am mutat, s-au prins si fac acum la randul lor fructe, desi sunt tare departe de domnul Catina (chiar si la 25 de metri), dar cumva, functioneaza polenizarea si asa foarte bine, natura ne mai da inca  o lectie (absolut necesara arogantului om) si ne arata asa, cat de limitata este fiinta umana si ce performante reusesc niste plante, pe care noi de cele mai  multe ori le tratam cu indifernta sau le ignoram cu desavarsire!
Eu mananc din august-septembrie si pana in martie-aprilie fructele direct din pom (mie nu mi se par chiar asa de acre, poate pentru ca deja, dupa atatia ani de consumat catina, m-am obisnuit cu gustul?), nu culeg decat atat cat mananc in ziua respectiva (si sunt in general de parere ca natura le conserva mai bine pe creanga, decat asi face-o eu in congelator sau prin alte metode) si am in orice caz grija, sa mai las si pentru altii, boabele de catina sunt iarna o sursa absolut necesara de hrana pentru atatea vietati din gradina mea, in special pentru pasarele!! Mie mai  imi place la nebunie smoothie-ul facut din catina, frunze de urzica, de catina si de papadie si alte ierburi de prin gradina, mixate cu 1-2 banane! Credeti-ma ca nu-mi trebuie altceva, este o bautura deosebit de gustoasa si satioasa, iar cat despre continutul de viatamine si minerale, va puteti imagina cam ce contine, e cu siguranta o adevarata "bomba" vitalizanta si energizanta!!!


Doamna Elena Nita Ibrian facea suc si pasta de catina, pe acelasi pricipiu ca sucul si pasta de rosii, se mixeaza catina, se trece prin tifon si se lasa la scurs, separandu-se astfel sucul de pasta, sucul se pune apoi  in sticle cu suvite de hrean si se pastreaza la loc rece si intunecos, iar pasta in pungi la congelator.
Eu am mai folosit sucul proaspt de catina, inlocuind cu el zeama de lamaie la salate, paste, maioneze.
Catina este una din putinele plante care contine vitamina B12, de aceea este si asa de mediatizata in ultimul timp, insa si dupa parerea mea este cu adevarat o planta minune, de aceea  v-as ruga pe toti  cei care aveti o gradina, fie ea  cat de mica, sa plantati si o familie Catina, pentru voi si pentru sanatatea voastra, iar micile fiinte de pe langa casa voastra va vor fi si ele cu siguranta tare recunoscatoare!
Completare:  Va multumesc din  tot sufletul, tuturor celor care ati comentat, m-am bucurat tare mult sa primesc atatea completari minunate (deci, cititi neaparat comentariile)! Si mai gasesc, ca nu am subliniat indeajuns faptul, ca si frunzele de catina sunt comestibile si au si ele un continut mare de vitamina C,  atat domnul Ovidiu Bojor, cat si doamna Elena Nita Ibrian le recomanda in cartile lor cu mare caldura. Am citit adesea, ca pentru a cultiva catina, e nevoie de fapt numai de soare, este singurul lucru pe care trebuie sa-l aiba neaparat, incolo este o planta foarte putin pretentioasa la conditiile de sol (daca ati sti ce pamant am eu in gradina, aici nu se poate sapa decat dupa ploaie!), extrem de rezistenta la seceta sau ger, se dezvolta in Romania din zona litorala pana in zona muntoasa, mai ales pe albiile raurilor din zona de deal (unde continutul de vitamina C este mai ridicat), in Muntenia (judetele Arges, Dimbovita, dar mai ales Buzau si Prahova), Moldova (judetele Bacau , Vrancea) si in Delta Dunarii (asa am citit la domnul Bojor - ce-ati spune  insa, daca cineva gaseste catina crescuta spontan si povesteste si celorlalti?). Eu pot sa spun pentru cei din Germania de exemplu, unde am locuit eu inainte in 74532 Ilshofen, - Kreis Schwäbisch Hall,  locul de joaca din Neubaugebiet este imprejmuit de catina!!

25 de comentarii:

  1. Multumesc ca m- ai luminat. Acum cateva zile le- am fotografiat fara macar sa stiu ce sunt sau daca sunt comestibile. Cata ignoranta :( o sa ma duc sa culeg maine din parc cateva bobite pretioase. Te pup, Mihaela

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna Mimi,
    forte frumoase lucruri ne inveti, o sa incerc si eu sa fac rost de un butas sa cultiv in gradina.
    Mihaela

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumim mult! Foarte interesante informatii!

    RăspundețiȘtergere
  4. Mihaela, trebuie 2 butasi, unul polenizator si unul care este polenizat.

    RăspundețiȘtergere
  5. Draga mea Mihaela, Irina are dreptate, noroc ca a scris ea mai explicit, ca eu m-am cam "alambicat" cu povestea mea!! Deci iti trebuie un butas "ea"-polenizat si unul "el"-polenizator, la asta ma refeream si eu cu familia Catina....
    Draga Irina, multumesc mult si daca ai sti ce ma bucur cand treci pe aici......

    RăspundețiȘtergere
  6. Eu voiam sa te mai rog ceva....eu sunt foarte friguroasa......ai putea sa povestesti cum treci tu iarna fara sa mananci macar o supa calda? ar fi interesant cred.....

    RăspundețiȘtergere
  7. Draga Delia,
    Intrebarea ma bucura enorm, deoarece si asta este o alta latura pozitiva a hranei vii, pe care nu am scos-o in evidenta pana acum deloc. Si eu am fost o viata intreaga o friguroasa (mi se spunea mereu ca e din cauza ca sunt prea slaba!), cu mainile si picioarele reci in permanenta, cu tensiunea f. scazuta si o circulatie pe masura...De cand mananc crud, dorm tot anul cu o patura subtire si cu geamul deschis si iarna (din pacate restul familiei nu e de acord in zilele f. friguroase si cateodata terbuie sa inchid fereastra), nu mai am extremitatile reci, nu mai sunt dimineata ore in sir ametita, nu mai mi se face negru in fata ochilor, nu mai umblu asa de infofolita ca pana acum cativa ani...
    Supa calda te ajuta sa te incalzesti pe o perioada scurta de timp, direct dupa ce ai consumat-o, pe cand hrana vie iti asigura o circulatie f. buna pe tot parcursul zilei. Dar si miscarea zilnica joaca un rol f. important, daca se sta toata ziua pe scaun, in casa, iar nu e suficient numai sa manaci sanatos! Si supele crude se pot incalzi usor pana la 40°C, mai fierbinte oricum nici nu e bine sa mananci (am citi despre tema asta ceva f. interesant, cititorul era rugat sa se gandesca, la durerea si ranirea epidermei, provocata de un lichid fierbinte turnat pe piele si totusi cati oameni mananca f. fierbinte, la temperaturi care de piele nu ar fi suportate, ce inseamna asta de fapt pt. mucoase si pt. toate caile pe unde trece aceea fierbinteala.....).

    RăspundețiȘtergere
  8. Multumesc! Cred ca despre acest efect benefic al hranei crude inca nu citisem pe nicaieri...suna invitant.....poate ca ar fi fain sa faci un post dedicat acestui subiect...sigur ar fi mai multi interesati! pupici!!!

    RăspundețiȘtergere
  9. Mihaela, multumim din suflet pentru postare. Daca tot mai avem catina pe piata, ar trebui sa ne facem provizii. In Romania deja se instaleaza iarna, cel putin la noi, si asa ca trebuie sa ne grabim. Eu o ador in combinatie cu afinele si miere. Imi fac si in blender cu miere, si dupa aceea o strecor sau mai pun menta. E foarte hranitoare si parca simti ca-ti umple bateriile. Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
  10. Draga Mimi e tare fain ce ai scris si ce bucurie ca ai in gradina proprie aceasta planta cu atatea proprietati. Eu am descoperit catina cum 2 ani (mama mea isi face suc si pulbere din catina), noi o pastram in borcane cu miere si o consumam pe perioada rece. Mie imi place mult si iarna trecuta nu m-am racit deloc (cu toate ca au fost tot felul de viroze di gripe). Te imbratisez.

    RăspundețiȘtergere
  11. Am scris o c completare, o adaug si aici, ca poate multi nu mai citesc postarea!
    Va multumesc din tot sufletul, tuturor celor care ati comentat, m-am bucurat tare mult sa primesc atatea completari minunate! Si mai gasesc, ca nu am subliniat indeajuns faptul, ca si frunzele de catina sunt comestibile si au si ele un continut mare de vitamina C, atat domnul Ovidiu Bojor, cat si doamna Elena Nita Ibrian le recomanda in cartile lor cu mare caldura. Am citit adesea, ca pentru a cultiva catina, e nevoie de fapt numai de soare, este singurul lucru pe care trebuie sa-l aiba neaparat, incolo este o planta foarte putin pretentioasa la conditiile de sol (daca ati sti ce pamant am eu in gradina, aici nu se poate sapa decat dupa ploaie!), extrem de rezistenta la seceta sau ger, se dezvolta in Romania din zona litorala pana in zona muntoasa, mai ales pe albiile raurilor din zona de deal (unde continutul de vitamina C este mai ridicat), in Muntenia (judetele Arges, Dimbovita, dar mai ales Buzau si Prahova), Moldova (judetele Bacau , Vrancea) si in Delta Dunarii (asa am citit la domnul Bojor - ce-ati spune insa, daca cineva gaseste catina crescuta spontan si povesteste si celorlalti?). Eu pot sa spun pentru cei din Germania de exemplu, unde am locuit eu inainte in 74532 Ilshofen, - Kreis Schwäbisch Hall, locul de joaca din Neubaugebiet este imprejmuit de catina!!

    RăspundețiȘtergere
  12. Am discutat deja cu sotul,am salvat si articole,vom cultiva catina, pe un teren.Cnad a vazut ca e putina munca si profit mare (trebuia sa insist si pe partea financiara,e barbat! Sia vazut si el cum s-au dus banii pe catina, la piata!)!
    Mama si soacra mea, din pacate, nu stiu cum arata! Dar,cat de curind,ma infiintez la ele cu butasii! Mama mea,cand vede ce livada frumusica are in spatele casei e super fericita. Nu la fel era insa si acum 8 ani, cand s-au mutat la casa si cu greu am reusit sa o conving sa renunte la cartofi si papusoi si sa puna pomi.
    Sa citesc ce ai scris si aici, deja am vazut informatia cu butasii.
    Frumos loc de joaca. Dani si-a amintit azi de marginea drumurilor si terenul de fotbal de langa hotel,"pazit" bine de zmeura.Dar,cu siguranta ca a aparut si catina, intre timp.

    RăspundețiȘtergere
  13. Draga Raluca, ar fi extraordinar daca ati incepe sa plantati catina! Problema cea mai mare la catina nu este cultivarea, ci recoltarea, deci munca este totusi, dar se merita totusi (zic eu!)....

    RăspundețiȘtergere
  14. Mimi, multumesc si eu mult pt articol. Nu stiam ca catina (scuze de cacofonie) contine B12 - si in cantitate maricica - eu ma bazam pana acum pe suplimente si/sau alge albastre-verzi (AFA) - pt ca sunt raw vegan.
    O zi frumoasa! Gabi

    RăspundețiȘtergere
  15. Cu placere, draga Gabriela! Si eu sunt raw vegan de peste 3 ani, nu am luat nici un supliment si nu am nici un deficit.
    S-a constat in ultimii ani, ca foarte importante sunt si micro-organismele care se gasesc pe plante si in pamant si care in intestin produc tot ceea ce are corpul uman nevoie, de aceea daca ai posibilitatea sa culegi plante dintr-un loc curat, nu le spala si mananca-le pur si simplu asa (mi-e teama ca multi vor fi indignati la citirea acestor randuri...).

    RăspundețiȘtergere
  16. Da, si eu am auzit chestia asta cu mancatul fara spalat, eventual plantele sterse putin, dar plante din zonele curate sunt mai greu de gasit pe la noi prin Ro (sau nu stiu eu pe unde sa caut). Eu am o deficienta stabilita de B12, am luat pastile pana acum cateva luni, dar acum iau doar pudra cruda de alge de apa dulce, o sa ma testez iar pt B12 si sper sa-mi fi corectat deficienta (ma simt mult mai bine).

    RăspundețiȘtergere
  17. Iti tin pumnii sa fie iar in "normal". Doamne ajuta si multa sanatate!
    De exemplu, si toate fructele mai mici si mai strambe luate de la piata de la o batranica cumsecade, eu le-as manca fara sa le spal, bineinteles ca ar fi insa ideal daca ai cunoaste pe cineva cu gradina, de unde sa-ti aduni tu si fructe si frunze si legume.
    Cand eram mica, mancam la bunica la tara, invatata de prietena mea Mariana, o fata de tarani din sat, morcovii scosi din pamant, scuturati putin si dupa ce indepartam pamantul usor cu mana...hop in gura!!! Si culmea, in perioadele cat stateam la bunica, nu eram deloc bolnava, iar la Bucuresti, o duceam numai dintr-o boala in alta!

    RăspundețiȘtergere
  18. Ma gandesc si eu cu nostalgie la gradinuta mea din Tulcea,(pentru ca acum nu sunt acasa) si chiar imi place sa mananc fructele din copaci ,baiatul ma mai intreba:dar nu le spalam? Eu nu stiam de microorganimele de pe ele dar simteam ca nu e nevoie sa speli ceva atat de natural,simteam ca si cum deranjam fructul.Iar ridichile anul asta le mancam asa doar scuturate de pamant,asa de dor mi-a fost de gradina mea! Si am stat acasa doar doua luni de primavara.Anul asta daca voi ajunge acasa sigur voi planta si catina,nu stiam de toate beneficiile ei. Si eu imi transform incet incet gradina de legume in livada.Am plantat chiar si maslin,kiwi,rodie,mandarin si sper sa treaca cu bine de iarna.

    RăspundețiȘtergere
  19. Ce dor imi faci de tara, ce frumos povestesti.....
    Sa ne spui cum au scapat pomii din iarna. Bunica mea avea la Bucuresti un smochin superb, era la un colt intre casa si un gard zidit inalt, cu orientare spre sud si suporta iernile romanesti f. bine.

    RăspundețiȘtergere
  20. Catina alba este un adevarat miracol.Recomand consumarea ei fara nici un tratament termic.Ca afacere este falimentara.Culesul este foarte scump si daca vinzi fructul nu iei nici cat ai dat pentru cules.Cativa pomisori pentru consumul familiei sant o adevarata mana cereasca.

    RăspundețiȘtergere
  21. EEEEEEEE,eu cred ca nu e asa greu de cules.Se poate culege pe acelasi sistem cum se culeg maslinele.

    RăspundețiȘtergere
  22. ma intreb cum consumi suc de catina cu frunze de urzica,deoarece urzica apare mult mai devreme decat catina

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iubesc comentariile anonime ale persoanelor care citesc cel mult 5 minute pe acest blog, dupa care trebuie neaparat sa faca niste obsrevatii care mai de care mai "cumsecade" (desigur anonim) si sa-mi demonstreze ca ori mint ori scriu numai tampenii! Daca ai fi citit si ce am scris despre urzica, ai fi vazut ca eu (pt. ca cunosc natura destul de bine si stiu ca urzica nu se mananca NUMAI primavara!!) mananc urzica aproape TOT TIMPUL ANULUI (numai iarna cand cade zapada nu o mai gasesc), deci se suprapune fffff bine cu catina!!

      Ștergere
  23. Mihaela, concepția că urzica se consuma doar primăvara este înrădăcinata atat la noi in tara cat si in afara. Locuiesc intr-o rezervatie naturala din nordul Italiei, la granita cu Austria si aici am vazut aceleași preconcepții legate de urzică. Sunt o necunoscatoare de plante comestibile si țin sa-ti multumesc pentru informatiile oferite. Am început sa cer ajutor, sa deschid ochii si sa descoper minunatiile lasate de Dumnezeu. Asa am ajuns sa culeg usturoi salbatic, varfuri de hamei (bruscandoli) si gusa porumbelului (silene vulgaris) - sciopet in dialectul italian. Sunt inca la inceput de drum, ma simt ca un copil mic care a primit o jucărie noua. Am sa mai trec pe la tine, sa culeg informatii. Vielen Dank!

    RăspundețiȘtergere
  24. Draga Mihaela,
    Din seminte se poate cultiva catina? scuze daca intrebarea e ciudata/ amuzanta dar nu ma pricep deloc (deocamdata) si tare as vrea sa cultiv catina in gradinita mea. Locuiesc in Austria si nu stiu daca aici pot gasi butasi pe undeva (sau mai ales sa recunosc un "el" si o "ea":(.
    Multumesc frumos,
    Elena

    RăspundețiȘtergere